Informatie over het coronavirus en werkgeversadvies

Het coronavirus en de maatregelen van de Nederlandse overheid hebben grote impact op het leven van iedereen en leiden tot vragen. Op deze pagina gaan we in op vragen van werkgevers en werknemers. Deze informatie is grotendeels gebaseerd op informatie van het RIVM en de Rijksoverheid. Op de website van het RIVM en van de Rijksoverheid is steeds de meest actuele en volledige informatie terug te vinden.


Op deze kaart kunt u het aantal besmettingen zien en bijhouden. Onderstaand vind u aanvullende informatie omtrent het coronavirus. De richtlijnen en geboden informatie van het RIVM en de overige betrouwbare bronnen zijn en blijven echter leidend.



Laatste update: 10-10-2020 - 14.00 uur

Laatste maatregelen?

Zie blogpost: https://www.abrarbodienst.nl/post/aangescherpte-maatregelen-om-de-verspreiding-van-het-coronavirus-terug-te-dringen


Wat kunt u zelf doen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen?

Klachten van het coronavirus zijn koorts met daarbij hoesten of moeilijk ademhalen. De kans dat iemand ernstig ziek wordt door dit virus is klein. Het virus wordt overgedragen door kleine druppeltjes. Het gaat via hoesten, niezen of handen van de een naar de ander.

De belangrijkste maatregelen die iedereen kan nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Deze maatregelen gelden overigens voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze maatregelen op te volgen:


  • Was uw handen goed en regelmatig met zeep (zeker na snuiten of niesbui, maar ook na reizen met het openbaar vervoer of bezoek aan (gemeenschappelijk) toilet).

  • Droog uw handen daarna goed met een papieren handdoekje.

  • Gebruik tussendoor desinfecterende handgel met alcohol. Wrijf de gel over de hele hand incl. vingertoppen.

  • Hoest/nies in de binnenkant van uw elleboog en gebruik papieren zakdoekjes (eenmalig) en gooi weg in een afgesloten prullenbak.

  • Vermijd het aanraken van uw ogen, neus en mond met uw handen. Uw handen komen in contact met verschillende oppervlakten en kunnen zodoende gemakkelijk virussen oppikken.

  • Schud geen handen

  • Werk zoveel mogelijk thuis.

  • Heb extra aandacht voor het schoonmaken van contactoppervlakken.

  • Maak uw toetsenbord, muis en werkoppervlakte extra goed schoon en zorg ervoor dat ook lichtknoppen, kranen en de leuning van de trap extra onder handen genomen worden.

  • Let op dat mensen in uw omgeving zich ook houden aan de simpele hygiëne maatregelen. Zo beschermt u elkaar tegen besmetting. Spreek elkaar hier ook op aan.

  • Houd 1,5 meter afstand (2 armlengtes) van anderen.

 

Bent u ziek?

  • Blijf thuis bij verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius.

  • Heeft u ook koorts en/of benauwdheid? Dan blijven ook huisgenoten thuis. Als u 24 uur lang geen klachten heeft, mag u weer naar buiten. 


Wat kan de werkgever doen?

Als thuiswerken voor (een deel van) uw organisatie niet mogelijk is, helpen onderstaande adviezen de werkplek veilig te houden. Voor bepaalde beroepen/sectoren (zoals de gezondheidszorg) gelden andere adviezen. Raadpleeg hiervoor uw branche-/beroepsvereniging en de websites van RIVM en Rijksoverheid. Het dragen van mondkapjes door werknemers die hierin niet getraind zijn, werkt niet beschermend.


Informeer werknemers over maatregelen ten aanzien van persoonlijke hygiëne. Hang hiervoor ook mededelingen op ter herinnering (bij de ingang, lunchruimtes en toiletten);

  • Raak zo min mogelijk de ogen, neus en mond aan.

  • Hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoekjes, gooi deze na gebruik direct weg.

  • Zorg voor een goede handhygiëne. Was regelmatig de handen met water en zeep en droog af met papieren handdoekjes. Gebruik handalcohol met een terugvetter als er geen handenwasgelegenheid is. Als werkgever zorgt u dat de middelen voor een goede handhygiëne beschikbaar zijn en kunt u aandacht vragen voor de wasinstructie van het RIVM.

  • Maak contactoppervlakken dagelijks meerdere keren schoon met reguliere schoonmaakmiddelen: handgrepen, leuningen, lichtknoppen, liftknoppen, balies, gereedschap, toetsenborden, computermuizen, telefoons, kranen, zeephouders, gootstenen, toiletten etc.

  • Was servies en bestek met water en zeep. Bij voorkeur op een hoge temperatuur in de vaatwasser.

  • Zorg voor een goede ventilatie en onderhoud uw airconditionings- / klimaatbeheersingssysteem. In theorie zijn de virusdruppels te zwaar om hierdoor opgezogen te kunnen worden.  

Social distancing: contact met anderen verminderen  Als thuiswerken voor uw werknemers niet mogelijk is vanwege hun functie, moet u als werkgever zorgen voor passende maatregelen. U moet het aantal contacten verminderen en de afstand tussen mensen vergroten.

  • Voorkom aanraking en zorg dat er geen handen worden geschud.

  • Werknemers moeten op een afstand van anderhalve meter van elkaar kunnen blijven.

  • Beperk samenkomsten in tijd, frequentie en aantallen.

  • Werk in verschillende kamers van een beschikbaar pand.

  • Spreid uw openingstijden en de tijden waarop wordt gewerkt en pauze wordt genomen.

  • Beperk reisbewegingen.

  • Stimuleer traplopen, gebruik met maximaal twee personen tegelijk de lift.

  • Ventileer de werkruimtes goed.

  • Plan bijeenkomsten in als online, videoconferencing of telefonisch.

  • Annuleer alle evenementen of laat deze doorgaan zonder publiek.

  • Ga in gesprek met werknemers in niet-kritische functies, zoals stagiairs.


Meer informatie?

Het advies van het RIVM is leidend. Op de pagina van het RIVM vindt u de meest actuele informatie en veelgestelde vragen over het coronavirus:

https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden


Op de website van de Rijksoverheid vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over het coronavirus voor werkgevers: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ondernemers-en-bedrijven


En voor werknemers:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/werknemers

Wat doen de bedrijfsarts en de arbodienst?

De bedrijfsarts speelt geen rol bij de diagnose van het virus. De diagnose wordt gesteld door de huisarts in samenspraak met de GGD. De eerste stap is om bij de eerste symptomen telefonisch contact op te nemen met de huisarts.


Als arbodienst kunnen wij met u meedenken over het opstellen van een bedrijfscontinuïteitsplan of als vraagbaak fungeren. Afhankelijk van uw behoeften zetten wij daarvoor een van onze kerndeskundigen in, bijvoorbeeld een bedrijfsarts, arbeidshygiënist of arbeids- & organisatieadviseur.

Bedrijfsgegevens

 

ABR Arbodienstverlening

Meester Vriensstraat 2

5246 JS  Rosmalen

073 691 17 21

info@abrarbodienst.nl

KvK: 17157318

BTW: NL817647430B01

Certificeringen:

 

  • ABR Arbo bemiddeling

© 2020 | ABR Arbodienstverlening