Perspectief creëren in coronatijd

Nu het coronavirus de wereld in zijn greep houdt, liggen angst en depressieve gevoelens op de loer. Veel mensen maken zich zorgen over hun gezondheid en die van hun naasten, en over hun werk: is dat er straks nog? Wil je in deze onzekere periode positief blijven, dan is het zaak je eigen perspectief te creëren. En goed voor jezelf te zorgen, mentaal én fysiek.

Werken is voor bijna iedereen nu heel anders dan een paar maanden geleden, voor de pandemie. “Nog los van alle zorgen is dat in veel gevallen extra belastend”, zegt prof. dr. Willem van Rhenen, bestuurder en bedrijfsarts bij Arbo Unie. “Een videovergadering vraagt bijvoorbeeld veel van je concentratie, en in je thuisisolatie loop je niet zo makkelijk bij een collega langs om even iets te overleggen. Medewerkers worden soms ook onzeker of ze wel goed bezig zijn; niemand kijkt mee en de onderlinge communicatie is toch anders als je niet goed zicht hebt op elkaars lichaamstaal. En voor de mensen in vitale beroepen die nu keihard werken is de belasting ook groot. Zij moeten oppassen dat ze geen ‘vermoeide helden’ worden met burn-outklachten.”

Stip op de horizon Wat niet helpt, is dat het einde van de coronacrisis nog niet in zicht is. Willem: “Het licht aan het einde van de tunnel is niet goed gedefinieerd; je weet niet of beperkingen een paar maanden gaan duren of misschien wel een jaar. Als er een vaccin zou zijn, ligt dat anders, maar voor nu betekent dit dat er onvoldoende perspectief is op waar we met deze crisis heen gaan. Wat je wél kan doen, is voor jezelf een eigen perspectief creëren. Dit is misschien wel hét moment om bij jezelf na te gaan waar je over twee of over vijf jaar wil zijn, los van corona. Wat wordt jouw stip op de horizon? Die stip moet richting geven aan je handelen nu. Waar je ook heen wil, de allereerste stap om daar te komen, is zorgen dat je nu mentaal en fysiek fit blijft en je leefstijl in acht nemen – het coronavirus onderstreept eens te meer hoe belangrijk dat is. Daar kan je ondanks alle beperkingen, vandaag nog mee aan de slag.”

Zo werk je aan je mentale veerkracht

  • Blijf kijken naar lichtpuntjes en mogelijkheden. Oké, je kan niet naar de camping, de Efteling of Pinkpop, maar er zijn genoeg activiteiten die je wél kan ontplooien. Zoals wandelen, fietsen, een stukje varen. En de restaurants mogen dicht zijn, maar als je lekker wil eten, kan je wel een goede maaltijd bestellen, of jezelf uitleven in de keuken.

  • Laat je niet te veel uit het veld slaan door sombere berichtgeving rondom Covid-19 en de economie. De krant uitspellen helpt zeker niet als je toch al negatief in de wedstrijd zit. 

  • Loop je in je werk tegen ingewikkelde vraagstukken aan of heb je zo veel te bespreken in een vergadering dat je het niet meer overziet? Deel de materie dan op in behapbare stukken. Behandel bijvoorbeeld één punt goed in de eerstvolgende conference call en plan voor de rest een nieuwe afspraak in. Zo krijg je het gevoel van controle weer terug.

  • Neem voldoende rust. Misschien heb je extra pauzes nodig tussen alle energievretende videogesprekken en inspanningen om 1,5 meter afstand te houden door. Ook genoeg en goed slapen is belangrijk om positief te blijven.


Zo werk je aan je fysieke weerstand Het coronavirus onderstreept eens te meer het belang van een gezonde leefstijl: als je in goede conditie bent, loop je minder risico op complicaties wanneer je onverhoopt besmet raakt. Bovendien versterkt een gezonde leefstijl je mentale veerkracht: het voorkomt dat je depressieve en angstige gevoelens ontwikkelt en verkleint de zorgen die je al hebt. Zo sla je dus twee vliegen in één klap:

  • Beweeg, beweeg, beweeg. Als je de hele dag thuis werkt, hoef je niet eens meer naar je auto te lopen. Voor je het weet, blijf je hangen op 400 stappen op een dag. Probeer minstens een halfuur per dag te bewegen. De sportclubs mogen nog dicht zijn voor volwassenen, een fikse wandeling in de buitenlucht kan je altijd maken.

  • Als je gezonder wil leven, is stoppen met roken het allerbelangrijkste – voor die één op de vijf volwassen Nederlanders die regelmatig een sigaret opsteken. De gezondheidswinst die je daarmee haalt, is enorm. 

  • Het belang van goede en gevarieerde voeding is ook niet te onderschatten: eet voldoende groenten, fruit, granen, salades. Zo krijg je voedingsstoffen en vitaminen binnen die je lichaam nodig heeft om goed te functioneren. En groente en fruit hebben bijvoorbeeld een positieve invloed op hart- en bloedvaten. 

  • Wees zeer matig met alcohol. Ook als in deze onzekere tijden de verleiding groot is om juist een (extra) glaasje te nemen. 

  • Zorg dat je ook aan ontspanning toe komt. Ondanks dat zo veel tot stilstand is gekomen, vinden veel mensen het juist nu lastig om rust te vinden. Het gevoel overheerst dat we altijd iets moeten doen, ook in onze vrije tijd. Ontspanning wordt nogal eens verward met inspanning: sporten is toch ontspannend? Jawel, maar die ontspanning komt pas achteraf, als je ervan uitrust. Mijn advies is dan ook: bouw momenten in dat je helemaal niks doet en gewoon vanuit een stoel je omgeving op je in laat werken: de vogels die fluiten, de bloemen die bloeien. En geniet daar dan ook van. Dan kom je echt tot rust.


Bron: Arbo Unie


Bedrijfsgegevens

 

ABR Arbodienstverlening

Meester Vriensstraat 2

5246 JS  Rosmalen

073 691 17 21

info@abrarbodienst.nl

KvK: 17157318

BTW: NL817647430B01

Certificeringen:

 

  • ABR Arbo bemiddeling

© 2020 | ABR Arbodienstverlening